27دسامبر 2021- بر اساس نظرسنجی جدید انجمن قلب آمریکا و انجمن دیابت آمریکا، تقریباً نیمی (49 درصد) از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، گفتند که مدیریت بیماریشان در طول یک فصل تعطیلات معمولی پاییز و زمستان دشوارتر از سایر اوقات سال است.

این نظرسنجی آنلاین از بیش از 1000 بزرگسال آمریکایی 45 سال و بالاتر، توسط پلتفرم تحقیقات بازار در زمان واقعیThrivable ، در کمپین مشترک این دو انجمن با نام "Know Diabetes by Heart" انجام شد. داده های این نظرسنجی نشان داد که ماندن در مسیر اهداف سلامتی، مهمترین نگرانی فصل تعطیلات در میان پاسخ دهندگان است (28 درصد)  و پس از آن امور مالی (15 درصد) و تجمع امن به دلیل کووید-19(14 درصد)، قرار دارد.

مدیریت دیابت در تمام طول سال برای پیشگیری از عوارض جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری مزمن کلیوی، که علل اصلی ناتوانی و مرگ افراد مبتلا به دیابت هستند و تا حد زیادی قابل پیشگیری می باشند، حیاتی است.

در مورد تغذیه، تقریباً سه چهارم از پاسخ دهندگان(73 درصد) گزارش دادند که کنترل زیاد یا کاملی بر انتخاب های غذایی خود در طول یک هفته عادی دارند، در حالیکه در طول یک هفته ی تعطیل، مانند کریسمس، تنها حدود نیمی از افراد (52 درصد) گزارش دادند که بر انتخابهای تغذیه ای خود کنترل مشابهی دارند.

دکتر Robert Eckel، رئیس سابق پزشکی و علم در انجمن دیابت آمریکا، و رئیس سابق انجمن قلب آمریکا و متخصص غدد در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو، گفت: تعطیلات چالش‌هایی را برای سلامت قلب بسیاری از افراد، به ویژه افراد مبتلا به بیماریهایی که با تغذیه ی روزانه مرتبط هستند، مانند دیابت نوع 2، ایجاد می‌کند. حتی اگر خودتان دیابت ندارید، مهم است که محیط‌های سالمی برای دوستان و اعضای خانواده‌ ی خود که به دیابت مبتلا هستند، ایجاد کنید.

ما به شما موارد زیر را توصیه می کنیم:

کنترل آشپزخانه را در دست بگیرید

بهتر است تهیه ی برخی از وعده های غذایی تعطیلات را خودتان به عهده بگیرید، و از موادی که می دانید برای سلامت شما مفید هستند، در تهیه ی وعده های غذایی خود استفاده کنید.

قبل از تعطیلات آمادگی های لازم را انجام دهید

اگر به مهمانی می روید، چیزی همراه خود ببرید که می‌دانید برای شما بی خطر و مفید است، یا مطمئن شوید که میزبان از نیازهای غذایی شما اطلاع دارد. اگر به جایی می روید که نگرانی‌های خود را درباره سلامتیتان با آنها در میان نگذاشته اید و به دلایلی نمی خواهید آنها از بیماریتان مطلع شوند، به سادگی بگویید که رژیم دارید.

یک استراتژی دیگر این است که قبل از رفتن به مهمانی غذا بخورید. اگر سیر باشید، شانس خوردن چیزهایی که برایتان مضر است، کاهش می یابد.

هوشمندانه سفر کنید

برای کاهش استرس در هنگام سفر، تنقلات و مواد غذایی مناسب را با خودتان ببرید تا بدنتان را شاد نگه دارید و اهداف سلامتی خود را همچنان تحت کنترل داشته باشید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است از مقدار غذایی که در دسترس شما قرار می گیرد زیادتر یا کمتر از حد مورد نیازتان بخورید، که در نتیجه توانایی خود را در مدیریت دیابت نوع 2 از دست خواهید داد.

توصیه می‌کنیم که از قبل برای چیزهایی که نمی‌توانید در سفر کنترل کنید، خود را آماده کنید. وقتی در یک صف طولانی در فرودگاه هستید، با گذاشتن یک هدفون‌ و حذف صداهای اطراف به موسیقی یا پادکست‌هایی گوش دهید که از آنها لذت می‌برید.

سنت های سالم جدید ایجاد کنید

اکثر خانواده های افراد مبتلا به دیابت قانونی را پذیرفته اند که به سالم ماندن افراد دیابتی کمک می کند، برای مثال دسرهای تک نفره و یا بدون قند تهیه می کنند. این به کل خانواده کمک می کند که کمتر غذا بخورند و احساس بهتری داشته باشند.یا ورزش کردن را در منوی خانواده ی خود قرار داده اند، برای مثال بعد از شام برای ورزش وقت می گذارند، حتی اگر یک پیاده روی کوتاه باشد، زیرا هر تحرکی بهتر از بی تحرکی است.

خانه خود را به یک منطقه ی امن تبدیل کنید

به گفته ی یکی از بیماران، اگر قرار نیست غذایی را مصرف کنم، پس بهتر است اصلا آن را خریداری نکنم که مجبور باشم در خانه آن را ببینم و از آن مصرف کنم. نیازی نیست که قدرت اراده ی خود را در خانه به چالش بکشید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-12-holidays-extra-stress-people-diabetes.html